Ozbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi qonun elon qilindi

Xalq soziOzbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi Ozbekiston Respublikasining Qonuni matnini elon qildi. Uni toligicha keltirib otamiz. Foto: Xalq soziOzbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi Ozbekiston Respublikasining QonuniQonunchilik palatasi tomonidan 2018-yil 15-martda qabul qilinganSenat tomonidan 2018-yil 29-martda maqullangan1-bob. Umumiy qoidalar1-modda. Ushbu Qonunning maqsadiUshbu Qonunning maqsadi Ozbekiston Respublikasi Davlat xavfsizlik xizmatining (bundan buyon matnda Davlat xavfsizlik xizmati deb yuritiladi) faoliyatini tartibga solishdan iborat.2-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining asosiy vazifalariDavlat xavfsizlik xizmatining asosiy vazifalari Ozbekiston Respublikasining konstitutsiyaviy tuzumini, suverenitetini, hududiy yaxlitligini hamda boshqa davlat manfaatlarini tashqi va ichki tahdidlardan himoya qilishdan, qonuniylikni mustahkamlash va qonun ustuvorligini taminlashdan, shuningdek Davlat xavfsizlik xizmatining vakolatiga kiritilgan huquqbuzarliklarning oldini olish, ularni aniqlash va ularga barham berishdan iborat.3-modda. Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi qonun hujjatlariDavlat xavfsizlik xizmati togrisidagi qonun hujjatlari ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlaridan iboratdir.4-modda. Asosiy tushunchalarUshbu Qonunda quyidagi asosiy tushunchalar qollaniladi:davlat xavfsizligiOzbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumining, suverenitetining, hududiy yaxlitligining va boshqa davlat manfaatlarining tashqi hamda ichki tahdidlardan himoyalanganlik holati bolib, u Ozbekiston Respublikasining barqaror rivojlanishini hamda fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari va erkinliklari royobga chiqarilishini taminlaydi;davlat manfaatlari (Ozbekiston Respublikasining davlat manfaatlari) jamiyatda qonun ustuvorligini, xavfsizlik va barqarorlikni, Ozbekiston Respublikasining konstitutsiyaviy tuzumini, suverenitetini, hududiy yaxlitligini tashqi va ichki tahdidlardan himoya qilishni taminlashga bolgan davlatning anglanilgan ehtiyojlari;kontrrazvedka faoliyati chet davlatlarning, xalqaro va xorijiy tashkilotlarning, guruhlarning hamda ayrim shaxslarning davlat manfaatlariga va xavfsizligiga zarar yetkazayotgan yoki zarar yetkazishga qodir bolgan razvedka, diversiya, qoporuvchilik va boshqa buzgunchilik faoliyatining oldini olish, uni aniqlash hamda unga barham berishga qaratilgan faoliyat;razvedka faoliyati chet davlatlarning maxsus xizmatlari, tashkilotlar, guruhlar va ayrim shaxslar keltirib chiqaradigan, davlat manfaatlariga daxl qiladigan, real xavf-xatarlar hamda tahdidlarni aks ettiradigan axborotni qolga kiritishga va unga ishlov berishga, shuningdek davlat xavfsizligini taminlash hamda davlat manfaatlarini ilgari surishga doir chora-tadbirlar amalga oshirilishiga komaklashishga qaratilgan faoliyat.5-modda. Davlat xavfsizlik xizmati huquqiy maqomi va faoliyatining asosiy yonalishlariDavlat xavfsizlik xizmati davlat xavfsizligini taminlash maqsadida oz faoliyatini maxsus vositalar, shakllar va uslublar bilan amalga oshiradigan maxsus vakolatli davlat organidir.Davlat xavfsizlik xizmati davlat xavfsizligini taminlash sohasida yagona davlat siyosatini amalga oshiradi va oz vakolatlari doirasida quyidagi asosiy yonalishlar boyicha faoliyat olib boradi:Ozbekiston Respublikasining davlat xavfsizligini va davlat manfaatlari tashqi hamda ichki tahdidlardan himoya qilinishini taminlash, mazkur sohada qonuniylik va qonun ustuvorligini mustahkamlash, huquqbuzarliklarning oldini olish, ularni aniqlash va ularga barham berish;Ozbekiston Respublikasining konstitutsiyaviy tuzumi, suvereniteti va hududiy yaxlitligiga bolgan tajovuzlarning oldini olish, ularni aniqlash hamda ularga barham berish boyicha razvedka va kontrrazvedka faoliyatini amalga oshirish;Ozbekiston Respublikasining Davlat chegarasini qoriqlash va himoya qilish;Ozbekiston Respublikasining Qurolli Kuchlari va mudofaa-sanoat majmuasini davlat xavfsizligiga boladigan xavf-xatarlar hamda tahdidlardan himoya qilish, mamlakat mudofaa qobiliyatini mustahkamlash boyicha strategik tashabbuslarni amalga oshirishda ishtirok etish;terrorizm, ekstremizm, uyushgan jinoyatchilikka, qurol-yarog, giyohvandlik vositalari va psixotrop moddalarning noqonuniy muomalasiga qarshi kurashish;davlat manfaatlari va xavfsizligiga tahdid soluvchi milliy, etnik va diniy adovatni targib etishga qaratilgan buzgunchilik faoliyatining oldini olish, uni aniqlash va unga barham berish;iqtisodiy, ilmiy-texnikaviy, ijtimoiy va axborot sohalarida davlat xavfsizligini taminlash, Ozbekiston Respublikasi xalqining madaniy-tarixiy hamda boy manaviy merosini himoya qilish;davlat organlari va boshqa tashkilotlarda davlat manfaatlariga hamda xavfsizligiga tahdid soluvchi korrupsiya holatlariga qarshi kurashish;telekommunikatsiyalar va transport sohasida davlat xavfsizligini taminlash, favqulodda vaziyatlarga shart-sharoit yaratuvchi omillarning oldini olish, ularni aniqlash va ularga barham berish;tergovi Davlat xavfsizlik xizmati vakolatiga kiritilgan jinoyat ishlari boyicha tergovga qadar tekshiruv va dastlabki tergovni otkazish, tezkor-qidiruv faoliyatini amalga oshirish;davlat organlari va boshqa tashkilotlarda davlat sirlarining saqlanishini, maxsus aloqaning xavfsizligini taminlash hamda axborotning kriptografik himoyasini tashkil etish ustidan nazorat qilish;davlat manfaatlari va xavfsizligiga tahdid soluvchi huquqbuzarliklarning sodir etilishiga imkon yaratuvchi sabablar hamda shart-sharoitlarni aniqlash va bartaraf etish;Davlat xavfsizlik xizmatining jangovarlik va safarbarlik shayligi holatini takomillashtirish hamda saqlab turish, favqulodda vaziyatlar yuzaga kelganda va harbiy holat joriy qilinganda kuch va vositalarni harakatlarga tayyorlash.6-modda. Davlat xavfsizlik xizmati faoliyatining asosiy prinsiplariDavlat xavfsizlik xizmati faoliyatining asosiy prinsiplari qonuniylik, fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlariga rioya etish hamda ularni hurmat qilish, fuqarolarning yordamiga tayanish, huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktikasi ustuvorligi, yagonalik, mustaqillik, konspiratsiyadan iboratdir.7-modda. Qonuniylik prinsipiDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari oz faoliyatida Ozbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, ushbu Qonun va boshqa qonun hujjatlari talablariga ogishmay rioya etishi hamda ularni bajarishi shart.Qonunlarning talablarini aniq bajarish va ularga rioya etishdan har qanday chetga chiqish ularning sabablari qanday bolishidan qati nazar, qonuniylikni buzishdir va u belgilangan javobgarlikka sabab boladi.8-modda. Fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlariga rioya etish hamda ularni hurmat qilish prinsipiDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari oz faoliyatini fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlariga rioya etish hamda ularni hurmat qilish asosida amalga oshiradi.Davlat xavfsizlik xizmati fuqarolarning jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, etiqodi, shaxsiy va ijtimoiy mavqeidan qati nazar, ularning huquqlari, erkinliklari hamda qonuniy manfaatlari himoya qilinishini taminlaydi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari fuqaroning shaxsiy hayotiga taalluqli bolgan, uning shani, qadr-qimmatiga yoki ishchanlik obrosiga putur yetkazadigan malumotlarni, agar qonunda boshqacha qoida nazarda tutilmagan bolsa, oshkor qilish huquqiga ega emas.9-modda. Fuqarolarning yordamiga tayanish prinsipiDavlat xavfsizlik xizmati oz faoliyatida aholi bilan yaqin aloqada boladi va fuqarolarning yordamiga tayanadi.10-modda. Huquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktikasi ustuvorligi prinsipiHuquqbuzarliklarning oldini olish va profilaktikasi, ularga imkon yaratuvchi sabablar va shart-sharoitlarni aniqlash hamda bartaraf etish Davlat xavfsizlik xizmatining jinoyatchilikka qarshi kurashishga doir faoliyatidagi ustuvorliklardir.11-modda. Yagonalik prinsipiDavlat xavfsizlik xizmati Davlat xavfsizlik xizmati raisi rahbarlik qiladigan yagona markazlashtirilgan tizimni tashkil etadi.Davlat xavfsizlik xizmati raisi oz faoliyatini amalga oshirishda bevosita Ozbekiston Respublikasi Prezidentiga boysunadi.12-modda. Mustaqillik prinsipiDavlat xavfsizlik xizmati oz vakolatlarini har qanday davlat organlari, boshqa tashkilotlar va mansabdor shaxslardan qati nazar, faqat qonunga boysungan holda amalga oshiradi.Davlat xavfsizlik xizmati faoliyatiga davlat organlarining, boshqa tashkilotlarning va mansabdor shaxslarning aralashuvi taqiqlanadi.13-modda. Konspiratsiya prinsipiDavlat xavfsizlik xizmati oz faoliyatini konspiratsiya prinsipi asosida, yani oz faoliyatining, tezkor-xizmat axborotini olish, rasmiylashtirish, saqlash va undan foydalanishning alohida tartibini, shuningdek tezkor-xizmat hujjatlari bilan ishlash qoidalarini belgilagan holda amalga oshiradi.14-modda. Fan yutuqlaridan, zamonaviy texnologiyalar va axborot tizimlaridan foydalanishDavlat xavfsizlik xizmati oz faoliyatida fan yutuqlari, innovatsion goyalar, texnologiyalar va ishlanmalar, shuningdek axborot tizimlaridan foydalanadi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari ushbu xizmatning zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishda texnik vositalardan, shu jumladan audio-, foto- va video qayd etish, kriptografiya vositalaridan hamda boshqa maxsus vositalardan foydalanishi mumkin.2-bob. Davlat xavfsizlik xizmati15-modda. Davlat xavfsizlik xizmati tizimiDavlat xavfsizlik xizmati tizimi Davlat xavfsizlik xizmatining markaziy devoni, Davlat xavfsizlik xizmatining Qoraqalpogiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri boyicha boshqarmalari, ularning tumanlar (shaharlar) boyicha bolimlari (bolinmalari), Davlat xavfsizlik xizmatining chegara qoshinlari va Davlat xavfsizlik xizmatining zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarish uchun tashkil etiladigan boshqa organlardan iborat boladi.16-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining mansabdor shaxslarini tayinlash va lavozimidan ozod etishDavlat xavfsizlik xizmatiga Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadigan va lavozimdan ozod etiladigan rais boshchilik qiladi. Ozbekiston Respublikasi Prezidentining Davlat xavfsizlik xizmati raisini tayinlash va lavozimidan ozod etish togrisidagi farmonlari Ozbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senati tomonidan tasdiqlanadi.Davlat xavfsizlik xizmati raisining Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan lavozimga tayinlanadigan va lavozimdan ozod etiladigan orinbosarlari boladi.17-modda. Davlat xavfsizlik xizmati hayatiDavlat xavfsizlik xizmatida Davlat xavfsizlik xizmati raisi, uning orinbosarlari, markaziy devoni bolinmalarining va Davlat xavfsizlik xizmati organlarining boshliqlaridan iborat tarkibda hayat tuziladi. Hayatning shaxsiy tarkibi Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.Davlat xavfsizlik xizmati hayati maslahat organi bolib, u davlat xavfsizligining taminlanish holatiga, konun hujjatlari, Davlat xavfsizlik xizmati raisining buyruqlari va korsatmalarini ijro etishga, kadrlarni tanlashga, joy-joyiga qoyishga taalluqli masalalarni hamda zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarish bilan bogliq bolgan boshqa masalalarni korib chiqadi.Davlat xavfsizlik xizmatining chegara qoshinlarida Harbiy kengash tuziladi, uning tarkibi va faoliyatining tartibi Davlat xavfsizlik xizmati raisi tomonidan belgilanadi.18-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining boysunishi va hisobdorligiDavlat xavfsizlik xizmati bevosita Ozbekiston Respublikasi Prezidentiga boysunadi va unga hisobdordir.Davlat xavfsizlik xizmati Ozbekiston Respublikasi Oliy Majlisi Senatining Mudofaa va xavfsizlik masalalari qomitasini oz faoliyatining asosiy yonalishlari yuzasidan muntazam ravishda xabardor qiladi.19-modda. Davlat xavfsizlik xizmati organlari faoliyatining samaradorligini baholashOzbekiston Respublikasi konstitutsiyaviy tuzumining, suverenitetining, hududiy yaxlitligining va boshqa davlat manfaatlarining tashqi va ichki tahdidlardan himoyalanganlik holati Davlat xavfsizlik xizmati organlari faoliyati samaradorligini baholashning asosiy mezonidir.20-modda. Davlat xavfsizlik xizmati huzuridagi jamoatchilik kengashiDavlat xavfsizlik xizmati huzuridagi jamoatchilik kengashi maslahatlashuv-kengashuv vazifalarini va boshqa vazifalarni amalga oshiradi.Davlat xavfsizlik xizmati huzuridagi jamoatchilik kengashining shaxsiy tarkibi, asosiy vazifalari, vakolatlari va faoliyatini tashkil etish tartibi Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadi.3-bob. Davlat xavfsizlik xizmatining davlat organlari va boshqa tashkilotlar, shuningdek fuqarolar bilan hamkorligi21-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining davlat organlari va boshqa tashkilotlar, fuqarolik jamiyati institutlari hamda fuqarolar bilan hamkorligiDavlat xavfsizlik xizmati zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishda davlat organlari va boshqa tashkilotlar, fuqarolik jamiyati institutlari hamda fuqarolar bilan qonun hujjatlarida belgilangan tartibda hamkorlik qiladi.Davlat organlari va boshqa tashkilotlar Davlat xavfsizlik xizmatiga davlat xavfsizligini taminlashga doir vazifalarni bajarishda oz vakolatlari doirasida komaklashishi shart.22-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining qonuniy talablarini bajarishning majburiyligi Davlat xavfsizlik xizmatining qonuniy talablari, shu jumladan qonunga rioya etish, hujjatlarni, tekshiruv materiallarini va boshqa malumotlarni taqdim etish, mutaxassislar ajratish, huquqbuzarliklar faktlari boyicha kelish hamda tushuntirishlar berish, huquqbuzarliklarga imkon yaratuvchi sabablar hamda shart-sharoitlarni bartaraf etish haqidagi talablari barcha davlat organlari va boshqa tashkilotlar, mansabdor shaxslar hamda fuqarolar tomonidan bajarilishi majburiydir.Ushbu moddaning birinchi qismida nazarda tutilgan hujjatlar, materiallar va boshqa malumotlar bepul taqdim etiladi.Davlat xavfsizlik xizmatining qonuniy talablari ustidan shikoyat qilinishi ularning bajarilishini toxtatib turmaydi.4-bob. Davlat xavfsizlik xizmatining huquq va majburiyatlari23-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining huquqlariDavlat xavfsizlik xizmati davlat xavfsizligini taminlash boyicha zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishda quyidagi huquqlarga ega:mansabdor shaxslar va fuqarolarning hujjatlarini, shu jumladan shaxsini tasdiqlovchi hujjatlarini tekshirish, ularni shaxsiy korikdan otkazish, ashyolarni, transport vositalarini hamda tashilayotgan yuklarni kozdan kechirish, bunda nazoratning texnik va boshqa vositalari qollanilishi mumkin;mansabdor shaxslar va fuqarolardan tezkor-qidiruv, qidiruv hamda boshqa tadbirlar, tergovga qadar tekshirishlar va tergov harakatlari otkaziladigan joylarni tark etishni talab qilish;jismoniy va yuridik shaxslarning turar joylariga va boshqa obyektlariga tosqinliksiz kirish, zarurat bolganda qulflash moslamalari va boshqa ashyolarni buzgan holda kirish, bu joylarni jinoyatlar sodir etganlikda gumon qilinayotgan shaxslar taqib qilinayotganda yoxud u yerda jinoyat sodir etilayapti yoki sodir etilgan yoxud huquqni muhofaza qiluvchi organlardan yashiringan shaxs bor deb hisoblash uchun yetarli asoslar mavjud bolganda yoxud kechiktirish fuqarolar hayoti va sogligini xavf ostida qoldiradigan bolsa, yigirma tort soat ichida prokurorga bu haqda xabar bergan holda, shuningdek yetkazilgan zararning ornini qonun hujjatlarida belgilangan tartibda qoplagan holda kozdan kechirish;jinoyatlarning oldini olish, ularni sodir etgan yoki qidiruvda bolgan shaxslarni topish va ushlash maqsadida jismoniy hamda yuridik shaxslarning turar joylarida va boshqa obyektlarida ularning roziligi bilan vaqtincha bolish;davlat organlariga va boshqa tashkilotlarga kirish, zarur bolgan hujjatlar va materiallar bilan tanishish, davlat organlaridan va boshqa tashkilotlardan, fuqarolardan malumotlarni hamda boshqa zarur hujjatlar va materiallarni sorash va olish;Davlat xavfsizlik xizmatining ish yurituvida bolgan ishlar va materiallar yuzasidan fuqarolarni, mansabdor shaxslarni chaqirish, zarur hujjatlarni, malumotlarni va ularning kochirma nusxalarini bepul olish;fuqarolarni ularning roziligi bilan komaklashishga jalb etish, Davlat xavfsizlik xizmatiga komaklashgan fuqarolarni taqdirlash;davlat organlariga va boshqa tashkilotlarga yoki mansabdor shaxslarga huquqbuzarliklarning sodir etilishiga imkon yaratuvchi sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish togrisida ijro etilishi majburiy bolgan taqdimnomalar kiritish;jinoyatlarning holatlarini aniqlash hamda surishtiruv, dastlabki tergov organlaridan, suddan yashirinib yurgan va jinoiy jazoni otashdan boyin tovlayotgan shaxslarni qidirish, shuningdek jinoyatlarning oldini olish uchun davlat organlari va boshqa tashkilotlar tomonidan tasis etilgan ommaviy axborot vositalarining imkoniyatlaridan bepul foydalanish;litsenziyalashni amalga oshirish va ruxsat etish xususiyatiga ega hujjatlarni berish chogida litsenziya talablari hamda shartlariga rioya etilganligini tekshirish, qonun hujjatlarida belgilangan tartibda huquqiy tasir choralarini qollash.Davlat xavfsizlik xizmati qonun hujjatlariga muvofiq boshqa huquqlarga ham ega bolishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmati raisi davlat xavfsizligiga tahdid yuzaga kelgan hollarda Ozbekiston Respublikasi Prezidenti huzuridagi Xavfsizlik kengashi majlisini chaqirish togrisidagi taklif bilan Ozbekiston Respublikasi Prezidentiga murojaat etishga haqli.24-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining majburiyatlariDavlat xavfsizlik xizmati davlat xavfsizligini taminlash boyicha zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishda:Ozbekiston Respublikasining konstitutsiyaviy tuzumini, suverenitetini, hududiy yaxlitligini va boshqa davlat manfaatlarini tashqi hamda ichki tahdidlardan himoyalash, fuqarolarning konstitutsiyaviy huquqlari va erkinliklarini himoya qilish boyicha barcha zarur choralarni korishi;Davlat xavfsizlik xizmati faoliyatining asosiy prinsiplariga ogishmay rioya etilishini taminlashi;Ozbekiston Respublikasi Prezidentini davlat xavfsizligiga tahdidlar haqida xabardor qilishi;Ozbekiston Respublikasi Davlat chegarasining qoriqlanishi va himoya qilinishini taminlashi;davlat xavfsizligini taminlash sohasidagi davlat dasturlarini ishlab chiqish va amalga oshirishda ishtirok etishi;davlat xavfsizligini taminlash sohasida davlat organlarining va tashkilotlarning axborot-tahlil bolinmalari bilan hamkorlikni va ularning faoliyatini muvofiqlashtirishni amalga oshirishi;davlat organlarida va tashkilotlarda maxfiylik rejimini taminlash ustidan nazoratni tashkil etishi;davlat xavfsizligini taminlash muammolari yuzasidan ilmiy-tadqiqot va tashkiliy-uslubiy faoliyatni amalga oshirishi;jinoyatlar va huquqbuzarliklar togrisidagi murojaatlar hamda malumotlarni royxatdan otkazishi, ular yuzasidan qonun hujjatlarida belgilangan tartibda oz vaqtida choralar korishi;Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari tomonidan jismoniy va yuridik shaxslarning turar joylariga hamda boshqa obyektlariga mulkdorlarning va ular vakillarining roziligisiz yoki ular yoqligida kirilganligiga doir barcha hollar togrisida prokurorni yigirma tort soat ichida yozma shaklda xabardor qilishi;huquqbuzarliklarning oldini olish, ularning sodir etilishiga imkon yaratgan sabablar va shart-sharoitlarni bartaraf etish choralarini korishi;oz xavfsizligini taminlash choralarini korishi shart.Davlat xavfsizlik xizmatining zimmasida qonun hujjatlariga muvofiq boshqa majburiyatlar ham bolishi mumkin.5-bob. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari tomonidan jismoniy kuch ishlatish, maxsus kuch va vositalarni, oqotar qurolni qollash, ular tomonidan tashkilotlar va fuqarolarning transport vositalaridan foydalanish25-modda. Jismoniy kuch ishlatish, maxsus vositalarni hamda oqotar qurolni qollash shartlari va chegaralariDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari oziga biriktirilgan oqotar qurol va maxsus vositalarni xizmat majburiyatlarini bajarish chogida olib yurish, saqlash, jismoniy kuch ishlatish, maxsus vositalarni hamda oqotar qurolni qollash huquqiga faqat qonunda nazarda tutilgan hollarda va tartibda ega boladi.Jismoniy kuch ishlatilishi, maxsus vositalar va oqotar qurol qollanilishidan avval ularni qollash niyati togrisida aniq ifodalangan ogohlantirish bolishi kerak, bundan ushbu ogohlantirishning imkoni bolmagan yoki ularning qollanilishidagi sustkashlik fuqarolarning va Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining hayoti hamda sogligiga bevosita xavf soladigan va boshqa ogir oqibatlarga olib kelishi mumkin bolgan hollar mustasno.Jismoniy kuch ishlatilishi, maxsus vositalar yoki oqotar qurol qollanilishi yuzaga kelgan vaziyatga, shaxslar xatti-harakatlarining xususiyatiga va xavflilik darajasiga muvofiq bolishi kerak. Bunda Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi har qanday zararning imkon qadar kam bolishiga intilishi shart.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi, agar yuzaga kelgan vaziyatda maxsus vositalarni yoki oqotar qurolni qollash uchun mazkur moddada hamda ushbu Qonunning 27 va28-moddalarida nazarda tutilgan asoslar yuzaga kelishi mumkin deb hisoblasa, maxsus vositalarni yoki oqotar qurolni qollash uchun tayyorlash va jangovar holatga keltirish huquqiga ega.Jismoniy kuch ishlatilganligi, maxsus vositalar yoki oqotar qurol qollanilganligi natijasida tan jarohati olgan fuqarolarga shoshilinch tibbiy yordam korsatilishi yoki tashkil etilishi kerak.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi jismoniy kuch ishlatilgan, maxsus vositalar va oqotar qurol qollanilgan har bir holat togrisida bevosita boshligiga darhol axborot berishi shart.Davlat xavfsizlik xizmatining organi jismoniy kuch ishlatilganligi va maxsus vositalar qollanilganligi natijasida jismoniy yoxud yuridik shaxslarning hayotiga, sogligiga yoki mol-mulkiga zarar yetkazilgan har bir holat haqida, shuningdek oqotar qurol qollanilgan barcha hollar togrisida tegishli prokurorga darhol xabar beradi.26-modda. Jismoniy kuch ishlatishAgar kuch ishlatilmaydigan usullar Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining zimmasiga yuklatilgan majburiyatlarning bajarilishini taminlamasa, ular quyidagi hollarda shaxsan ozi yoki bolinma (guruh) tarkibida jismoniy kuch ishlatish, shu jumladan kurashning jang usullarini qollash huquqiga ega boladi:jinoyatlarga va boshqa huquqbuzarliklarga barham berishda;jinoyatlar yoki boshqa huquqbuzarliklar sodir etgan shaxslarni olib borish va ushlab turishda;Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchisining qonuniy talablariga qarshilik korsatilishini bartaraf etishda.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari ushbu Qonunda maxsus vositalar yoki oqotar qurol qollanilishiga ruxsat etilgan hollarda ham jismoniy kuch ishlatish huquqiga ega.Homiladorlik belgilari sezilib turgan ayollarga, nogironlik belgilari korinib turgan shaxslarga, yoshi aniq korinib turgan yoki malum bolgan voyaga yetmaganlarga nisbatan jismoniy kuch ishlatish taqiqlanadi, bundan ularning qurolli qarshilik korsatganligi, fuqarolarning yoxud Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining hayoti va sogligiga haqiqatda tahdid etib, hujum qilganligi hollari mustasno.27-modda. Maxsus vositalarni qollashDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari quyidagi maxsus vositalarni: a) rezina tayoqlarni, shikastlantiruvchi qurolni, qolkishanlarni yoki boshqa boglash vositalarini, elektroshok qurilmalarini, xizmat hayvonlarini quyidagi hollarda: fuqaroga yoki Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisiga qilingan hujumni qaytarishda;jinoyatga barham berishda;Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchisiga qarshilik korsatilishiga barham berishda;jinoyatni sodir etish chogida korib qolingan yoki uni sodir etganidan keyin darhol yashirinishga urinayotgan shaxsni ushlashda;qurolli qarshilik korsatishi mumkin bolgan shaxsni ushlashda;zorlik bilan ushlab turilgan shaxslarni, egallab olingan binolarni, xonalarni, inshootlarni, transport vositalarini va yer uchastkalarini ozod qilishda;muhofaza qilinadigan obyektlarni himoya qilishda;gayrihuquqiy harakatlar sodir etayotgan fuqarolar guruhlarining harakatlanishini tosishda; b) maxsus boyovchi va markirovka qiluvchi vositalar, muhofaza qilinadigan obyektlarni (hududlarni) himoya qilish hamda gayrihuquqiy harakatlar sodir etayotgan fuqarolar guruhlarining harakatlanishini tosish vositalarini quyidagi hollarda: muhofaza qilinadigan obyektlarni himoya qilishda;gayrihuquqiy harakatlar sodir etayotgan fuqarolar guruhlarining harakatlanishini tosishda; v) chalgitma tasir korsatuvchi nur-tovush moslamalarini quyidagi hollarda: zorlik bilan ushlab turilgan shaxslarni, egallab olingan binolarni, xonalarni, inshootlarni, transport vositalarini va yer uchastkalarini ozod qilishda;muhofaza qilinadigan obyektlarni himoya qilishda;gayrihuquqiy harakatlar sodir etayotgan fuqarolar guruhlarining harakatlanishini tosishda; g) zirhli mashinalar va katerlarni quyidagi hollarda: qurolli qarshilik korsatishi mumkin bolgan shaxsni ushlashda;zorlik bilan ushlab turilgan shaxslarni, egallab olingan binolarni, xonalarni, inshootlarni, transport vositalarini va yer uchastkalarini ozod qilishda;Ozbekiston Respublikasi Davlat chegarasini qoriqlash va himoya qilishni taminlashda qollash huquqiga ega.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari ushbu Qonunda oqotar qurolni qollashga ruxsat etilgan barcha hollarda maxsus vositalarni qollash huquqiga ega.Homiladorlik belgilari sezilib turgan ayollarga, nogironlik belgilari korinib turgan shaxslarga va yoshi aniq korinib turgan yoki malum bolgan voyaga yetmaganlarga nisbatan maxsus vositalarni, shu jumladan shikastlantiruvchi qurolni qollash taqiqlanadi, bundan ularning qurolli qarshilik korsatganligi yoki fuqarolarning yoxud Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining hayoti va sogligiga haqiqatda tahdid etib, guruh bolib hujum qilganligi hollari mustasno.Odamning boshiga, boyniga, omrov suyagiga, qorniga, jinsiy azolariga, yurak sohasiga rezina tayoq bilan zarbalar berish taqiqlanadi, bundan odam qurolli qarshilik korsatganligi yoki fuqarolarning yoxud Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining hayoti va sogligiga haqiqatda tahdid etib, guruh bolib hujum qilganligi hollari mustasno.Davlat xavfsizlik xizmati taminotida boladigan maxsus vositalarning royxati Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.28-modda. Oqotar qurolni qollashDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari quyidagi hollarda oqotar qurolni qollash huquqiga ega:hayot yoki sogliq uchun xavfli bolgan, zorlik ishlatish bilan qilingan hujumdan fuqarolarni yoxud ozini himoya qilishda;garovdagilarni ozod qilishda;ota ogir jinoyatni sodir etish chogida korib qolingan va yashirinishga urinayotgan shaxsni ushlashda, agar boshqa vositalar bilan bu shaxsni ushlash imkoni bolmasa;oqotar qurolni, oq-dorilarni, portlovchi moddalarni, transport vositasini, maxsus va jangovar texnikani egallab olishga bolgan urinishlarga chek qoyishda;fuqarolarning uy-joylariga, qoriqlanadigan obyektlarga, yuklarga, transport vositalariga va binolarga guruh bolib qilingan hujumni yoki qurolli hujumni qaytarishda;qurolli qarshilik korsatayotgan shaxsni, shuningdek ozidagi qurolni, oq-dorilarni, portlovchi moddalarni, portlatish qurilmalarini, zaharli yoki radioaktiv moddalarni topshirish togrisidagi qonuniy talabni bajarishni rad etayotgan shaxsni ushlashda;jinoyat sodir etishda gumon qilinib ushlab turilgan shaxslarning, oziga nisbatan qamoqqa olish tarzidagi ehtiyot chorasi qollanilgan shaxslarning qamoqdan qochib ketishiga chek qoyishda, shuningdek bu shaxslarni zoravonlik bilan ozod qilishga bolgan urinishlarga chek qoyishda;qurol ishlatish niyati haqida ogohlantirish zarurati tugilganda, shuningdek yuqoriga qarata yoki boshqa xavfsiz yonalishda oq otish orqali xavf-xatar signali berishda yoki yordam chaqirishda.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi oqotar qurolni qollashdan oldin ogohlantirishi shart, bundan uning hayotiga yoki fuqarolarning hayotiga bevosita xavf tahdid solayotgan hollar mustasno.Ayollarga, nogironlik belgilari korinib turgan shaxslarga, yoshi aniq korinib turgan yoki malum bolgan voyaga yetmaganlarga nisbatan oqotar qurolni qollash taqiqlanadi, bundan ularning qurolli hujum qilganligi, qurolli qarshilik korsatganligi yoki fuqarolarning yoxud Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining hayoti va sogligiga haqiqatda tahdid etib, guruh bolib hujum qilganligi hollari mustasno.Agar oqotar qurol qollanilishi natijasida tasodifiy shaxslar jabrlanishi mumkin bolsa, Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari kop fuqarolar toplanganda uni qollash huquqiga ega emas, bundan terrorchilik harakatining oldini olish, garovdagilarni ozod qilish, qurolli hujumni qaytarish hollari mustasno.Davlat xavfsizlik xizmati qurollantiriladigan oqotar qurol va uning oq-dorilari turlarining royxati Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.29-modda. Maxsus kuchlarni qollashDavlat xavfsizligiga tahdid soluvchi jinoyatlarning oz vaqtida oldini olish, ularni aniqlash va ularga chek qoyish boyicha maxsus operatsiyalarni otkazish maqsadida Davlat xavfsizlik xizmatining va boshqa davlat organlarining tezkor tadbirlar koruvchi maxsus guruhlari jalb etilishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmatining tezkor tadbirlar koruvchi maxsus guruhlari ruhan bardoshli, yuksak axloq-iroda xislatlariga, maxsus tayyorgarlikka ega bolgan, sogligining holatiga kora Ozbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarining maxsus jangovar bolinmalaridagi xizmatga yaroqli shaxslar orasidan tuziladi.30-modda. Davlat organlarining, boshqa tashkilotlarning va fuqarolarning transport vositalaridan foydalanishDavlat xavfsizlik xizmati shoshilinch tibbiy yordamga muhtoj fuqarolarni tibbiyot muassasalariga yetkazish, jinoyat sodir etgan shaxslarni taqib qilish va Davlat xavfsizlik xizmati organlariga olib borish, hodisa joyiga yetib olish uchun davlat organlarining, boshqa tashkilotlarning va fuqarolarning transport vositalaridan, bundan chet davlatlarning diplomatik, konsullik va boshqa vakolatxonalariga, xalqaro tashkilotlarga tegishli transport vositalari hamda maxsus moljallangan transport vositalari mustasno, majburiy tartibda foydalanishi mumkin bolib, bunda transport vositasidan foydalanilganligi faktini tasdiqlovchi va undan foydalangan Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisini identifikatsiyalovchi hujjat beriladi.Transport vositalaridan majburiy tarzda foydalanish natijasida yetkazilgan mulkiy zararning orni qonun hujjatlarida belgilangan tartibda Davlat xavfsizlik xizmati tomonidan qoplanadi.6-bob. Davlat xavfsizlik xizmatiga komaklashish31-modda. Davlat xavfsizlik xizmatiga komaklashuvchi shaxslarDavlat xavfsizlik xizmati zimmasiga yuklatilgan vazifalarni bajarishda ayrim shaxslarni oshkora va nooshkora asosda, shu jumladan shtatdan tashqari xodimlar sifatida komaklashishga jalb etishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmati tomonidan komaklashishga jalb etilgan shaxslarning huquq va majburiyatlari qonun hujjatlarida belgilanadi.32-modda. Davlat xavfsizlik xizmatiga komaklashuvchi shaxslarning ijtimoiy-huquqiy himoyasi, ularning xavfsizligini taminlashDavlat xavfsizlik xizmatiga komaklashayotgan shaxslarga munosabatlarning maxfiyligi kafolatlanadi. Davlat xavfsizlik xizmatiga maxfiylik asosida komaklashayotgan (komaklashgan) shaxslar togrisidagi malumotlar davlat sirini tashkil etadi va oshkor qilinishi mumkin emas.Davlat xavfsizlik xizmatiga maxfiylik asosida komaklashayotgan (komaklashgan) shaxslarga, shuningdek ularning yaqin qarindoshlariga zorlik ishlatish yoki mol-mulkini yoq qilish bilan haqiqatda tahdid qilinayotganligidan dalolat beruvchi yetarli malumotlar mavjud bolgan taqdirda, Davlat xavfsizlik xizmati ularning hayoti, sogligi, shani, qadr-qimmati va mol-mulkini himoya qilish yuzasidan zarur choralar korishi shart.Davlat xavfsizlik xizmatiga maxfiylik asosida komaklashayotgan (komaklashgan) shaxslarga va ularning yaqin qarindoshlariga ularning davlat xavfsizligini taminlashdagi ishtiroki tufayli tajovuz qilish qonun hujjatlarida belgilangan javobgarlikka sabab boladi.Davlat xavfsizlik xizmatiga komaklashayotgan (komaklashgan) shaxslarni ijtimoiy himoya qilish chora-tadbirlari qonun hujjatlarida belgilanadi.7-bob. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari, ularning huquqiy holati va ijtimoiy-huquqiy himoyasi33-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilariDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari haqiqiy harbiy xizmatda boladi.Davlat xavfsizlik xizmatida xizmatni otash tartibi umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat togrisidagi qonun hujjatlari bilan tartibga solinadi, bundan Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari bajarayotgan majburiyatlarning oziga xos xususiyatlari hisobga olingan holda qonun hujjatlarida belgilangan hollar mustasno.Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilari xizmatni otash davrida siyosiy partiyalar azolari bola olmaydi. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilariga nisbatan umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat togrisidagi qonun hujjatlarida nazarda tutilgan boshqa cheklovlar ham tatbiq etiladi.Kuchaytirilgan rejimni joriy etish va bekor qilish, shuningdek Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini jangovar harakatlarda ishtirok etishga jalb etish Davlat xavfsizlik xizmati raisining buyruqlari asosida amalga oshiriladi. Davlat xavfsizlik xizmatining chegara qoshinlarida kuchaytirilgan rejimni joriy etish va bekor qilish tartibi qonun hujjatlari, shu jumladan Davlat xavfsizlik xizmatining ichki idoraviy hujjatlari bilan belgilanadi.Fuqarolarni Davlat xavfsizlik xizmatiga xizmatga qabul qilish, ularni lavozimga tayinlash, mansabini kotarish va boshqa lavozimga otkazish ularning jinsi, irqi, millati, tili, dini, ijtimoiy kelib chiqishi, shaxsiy va ijtimoiyholatidan qati nazar amalga oshiriladi. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilariga nisbatan maxsustalablar Davlat xavfsizlik xizmati raisi tomonidan belgilanadi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilariga belgilangan namunadagi xizmat guvohnomasi berilib, undan foydalanish tartibi Davlat xavfsizlik xizmatining ichki idoraviy hujjatlari bilan tartibga solinadi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan belgilanadigan namunadagi formali kiyim-boshga ega boladi.Davlat xavfsizligini taminlash vazifalarini hal etish uchun Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari harakatdagi rezervda harbiy xizmatda qoldirilgan holda davlat organlariga va boshqa tashkilotlarga qonun hujjatlarida belgilangan tartibda vaqtincha xizmat safariga yuborilishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmati mansabdor shaxslarining lavozim majburiyatlarini, ozlariga boysunuvchi harbiy xizmatchilarga nisbatan ragbatlantirish choralarini va intizomiy jazo choralarini qollash, harbiy unvonlar berish, harbiy xizmatchilarni lavozimga tayinlash va lavozimidan ozod etish tartibini tasdiqlashga doir vakolatlari Davlat xavfsizlik xizmatining raisi tomonidan belgilanadi.34-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirishDavlat xavfsizlik xizmatiga qabul qilingan Ozbekiston Respublikasi fuqarolari belgilangan tartibda maxsus kasbiy tayyorgarlikdan yoki qayta tayyorgarlikdan yoxud malaka oshirishdan otadi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini tayyorlash, qayta tayyorlash va ularning malakasini oshirish Davlat xavfsizlik xizmatining talim muassasalari va boshqa talim muassasalari, shu jumladan xorijiy talim muassasalari tomonidan amalga oshiriladi.35-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilishDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilishni davlat mehnatga munosib haq tolash, ularning va oila azolarining sogligini saqlash, uy-joy va yer uchastkalari bilan taminlash, imtiyozli uzoq muddatli ipoteka va transport kreditlari berish, sogligi va mulkiga yetkazilgan zararning ornini qoplash, davlat pensiya taminoti, davlat sugurtasi, ijtimoiy yordam korsatish va ijtimoiy himoyaning boshqa turlari orqali kafolatlaydi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini ijtimoiy himoya qilish choralarini hamda ularga berilgan imtiyozlar va preferensiyalarni amalga oshirish tartibi umumiy harbiy majburiyat va harbiy xizmat togrisidagi qonun hujjatlarida belgilanadi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari tomonidan xizmat majburiyatlarining vijdonan bajarilishi va ular erishgan ijobiy natijalar manaviy va moddiy ragbatlantirishlar bilan taqdirlanishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari xizmat faoliyatida korsatgan mardligi va jasorati hamda Ozbekiston Respublikasi oldidagi boshqa xizmatlari uchun Davlat xavfsizlik xizmati raisi tomonidan Ozbekiston Respublikasining davlat mukofotlariga taqdim etilishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmatining raisi Davlat xavfsizlik xizmatining xizmat majburiyatlarini bajarish chogida tan jarohati olgan harbiy xizmatchilariga, halok bolgan harbiy xizmatchilarning oilalariga, shuningdek boshqa hollarda idoraviy normativ-huquqiy hujjatlarda belgilangan tartibda va miqdorlarda bir marotabalik nafaqalar tayinlashga, boshqa turdagi ijtimoiy yordam korsatishga haqli.Davlat xavfsizlik xizmatining tezkor tadbirlar koruvchi maxsus guruhlari harbiy xizmatchilariga pensiyalar tayinlash uchun belgilangan xizmat muddatiga xizmatning bir kuni ikki kunga, jangovar harakatlarda yoki terrorchilikka qarshi operatsiyalar otkazishda ishtirok etgan vaqtida esa xizmatning bir kuni uch kunga tenglashtirib hisoblanib qoshiladi.Davlat xavfsizlik xizmatining tezkor tadbirlar koruvchi maxsus guruhlari harbiy xizmatchilarini ijtimoiy-huquqiy himoya qilish tizimi qonun hujjatlarida belgilanadi.36-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini huquqiy himoya qilish kafolatlariDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari davlat himoyasidadir.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari xizmat majburiyatlarini bajarish chogida faqat bevosita yoki togridan-togri boshligiga boysunadi.Qonun bilan togridan-togri vakolat berilgan shaxslardan tashqari hech kim Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchisining qonuniy faoliyatiga aralashishga, shuningdek Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisiniqonun bilan Davlat xavfsizlik xizmati zimmasiga yuklatilmagan majburiyatlarni bajarishga majburlash huquqiga ega emas.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi oz ish yurituvida bolgan ishlar va materiallarning mohiyati haqida biror-bir tushuntirish berishga, shuningdek bunday ishlar hamda materiallarni, shu jumladan fuqarolarning huquqlari, erkinliklari va qonuniy manfaatlariga daxldor ishlar hamda materiallarni tanishib chiqish uchun qonun hujjatlarida nazarda tutilgan hollardan va tartibdan boshqacha tarzda taqdim etishga majbur emas.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi oziga nisbatan qabul qilinayotgan qaror va harakat (harakatsizlik) yuzasidan Davlat xavfsizlik xizmatining yuqori turuvchi mansabdor shaxsiga belgilangan tartibda shikoyat qilish huquqiga ega.37-modda. Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining daxlsizlik kafolatlariDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari xizmatni otash vaqtida daxlsizlikka ega boladi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi tegishincha Qoraqalpogiston Respublikasi, viloyat vaToshkent shahar prokurorining roziligisiz jinoiy javobgarlikka tortilishi, ushlab turilishi, qamoqqa olinishi mumkin emas.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari tegishincha Davlat xavfsizlik xizmati raisining, Davlat xavfsizlik xizmatining Qoraqalpogiston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri boyicha boshqarmalari boshliqlarining roziligi bilan mamuriy javobgarlikka tortilishi mumkin.38-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilarini ishga joylashtirish kafolatlariDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari harbiy xizmatdan boshatilgan taqdirda ularga harbiy xizmatga qabul qilinguniga qadar egallab turgan avvalgi ish orni (lavozimi) beriladi, avvalgi ish orni mavjud bolmaganda esa davlat organlarida va boshqa tashkilotlarda ularning mutaxassisligi hisobga olingan holda boshqa teng ish (lavozim) birinchi navbatda beriladi.8-bob. Davlat xavfsizlik xizmatining axborot, moliyaviy va moddiy-texnika taminoti39-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining axborot taminotiDavlat xavfsizlik xizmati oz faoliyatini amalga oshirishi uchun maxsus hisobga olishlarni shakllantirishi va ulardan foydalanishi, axborot bazalarini va kriptografik himoya vositalarini ishlab chiqishi, yaratishi hamda ulardan foydalanishi mumkin.Idoraviy xizmat axborotini hisobga olish va undan foydalanish tartibi Davlat xavfsizlik xizmatining ichki idoraviy hujjatlari bilan belgilanadi.40-modda. Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi malumotlarni himoya qilishDavlat xavfsizlik xizmatiga harbiy xizmatga (ishga) qabul qilinayotgan, shuningdek Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi malumotlardan foydalanishiga ijozat beriladigan Ozbekiston Respublikasi fuqarolari, agar qonun hujjatlarida boshqacha tartib nazarda tutilmagan bolsa, davlat sirlarini tashkil etuvchi malumotlardan foydalanishga ijozatni rasmiylashtirish tartib-taomilidan otadi.Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi, davlat sirlarini tashkil etuvchi malumotlardan foydalanishiga ijozat berilgan Ozbekiston Respublikasi fuqarolari ularni oshkor etganlik uchun qonun hujjatlarida nazarda tutilgan javobgarlikka tortiladi.Davlat xavfsizlik xizmatining hujjatlari va materiallari Davlat xavfsizlik xizmatining arxivlarida saqlanishi lozim. Tarixiy va ilmiy qimmatga ega bolgan arxiv materiallari qonun hujjatlarida belgilangan tartibda davlat arxivlariga topshirilishi mumkin.41-modda. Moliyaviy va moddiy-texnika taminotiDavlat xavfsizlik xizmatining moliyaviy va moddiy-texnika taminoti Ozbekiston Respublikasining Davlat budjeti mablaglari hamda qonun hujjatlarida taqiqlanmagan boshqa manbalar hisobidan amalga oshiriladi.Davlat xavfsizlik xizmatida budjetdan tashqari jamgarmalar tuziladi, ularni shakllantirish va ulardan foydalanish tartibi qonun hujjatlarida belgilanadi.9-bob. Yakunlovchi qoidalar42-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining ramzlariDavlat xavfsizlik xizmati bayroqqa, emblemaga, vimpelga va boshqa ramzlarga ega bolishi mumkin.Davlat xavfsizlik xizmatining ramzlari Ozbekiston Respublikasi Prezidenti tomonidan tasdiqlanadi.43-modda. Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining javobgarligiDavlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchilari gayriqonuniy harakatlari yoki harakatsizligi, shuningdek xizmat majburiyatlarini lozim darajada bajarmaganligi uchun qonun hujjatlariga muvofiq javobgar boladi.Davlat xavfsizlik xizmati harbiy xizmatchilarining gayriqonuniy harakatlari yoki harakatsizligi tufayli jismoniy va yuridik shaxslarga yetkazilgan zararning orni Davlat xavfsizlik xizmati tomonidan budjetdan tashqari maxsus jamgarma mablaglari hisobidan qoplanadi va ushbu summa keyinchalik aybdor shaxslardan undirib olinadi.Davlat xavfsizlik xizmatining harbiy xizmatchisi xizmat intizomini buzganligi uchun Ozbekiston Respublikasi Qurolli Kuchlarining umumharbiy ustavlariga muvofiq javobgar boladi.44-modda. Davlat xavfsizlik xizmatining faoliyatida qonunlarga rioya etilishi ustidan nazoratDavlat xavfsizlik xizmatining faoliyatida qonunlarning aniq hamda bir xilda ijro etilishi ustidan nazorat Ozbekiston Respublikasi Bosh prokurori va unga boysunuvchi prokurorlar tomonidan oz vakolatlari doirasida amalga oshiriladi.Prokurorlar Davlat xavfsizlik xizmatining tezkor-qidiruv faoliyati togrisida oziga taqdim etilgan hujjatlar va materiallarda korsatilgan malumotlarning maxfiyligini taminlaydi.45-modda. Xalqaro hamkorlikChet davlatlarning huquqni muhofaza qiluvchi organlari va boshqa tashkilotlari, xalqaro tashkilotlar hamda ularning vakolatxonalari bilan Davlat xavfsizlik xizmatining hamkorligi Ozbekiston Respublikasi qonun hujjatlari va xalqaro shartnomalariga muvofiq amalga oshiriladi.46-modda. Davlat xavfsizlik xizmati togrisidagi qonun hujjatlarini buzganlik uchun javobgarlikDavlat xavfsizlik xizmati togrisidagi qonun hujjatlarini buzganlikda aybdor shaxslar belgilangan tartibda javobgar boladi.47-modda. Qonun hujjatlarini ushbu Qonunga muvofiqlashtirishOzbekiston Respublikasi Vazirlar Mahkamasi:hukumat qarorlarini ushbu Qonunga muvofiqlashtirsin;ushbu Qonunning ijrosini, ijrochilarga yetkazilishini hamda mohiyati va ahamiyati aholi ortasida tushuntirilishini taminlasin.48-modda. Ushbu Qonunning kuchga kirishiUshbu Qonun rasmiy elon qilingan kundan etiboran kuchga kiradi.Ozbekiston Respublikasining Prezidenti Sh.MirziyoyevToshkent shahri, 2018-yil 5-aprel ORQ471

Manba: Daryo.uz dle 11.2
0